Arvsavstående till förmån för barn

Hej, jag har en fråga. Kan jag avstå mitt (kommande, av ålderdom) farsarv, till mitt barn? Att jag själv avsäger mig min del (och har ett syskon) / vi är två barn. Och sen har jag i min tur ett barn. Jag önskar avstå min del. Och isåfall hur gör jag, så att mitt barn istället får min del? Jag vill inget ha. Ska jag, eller min far, skriva något?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, det är fullt möjligt för dig att avstå ditt arv till förmån för ditt barn. Det är dock viktigt att det är just ett avstående. Detta ska nämligen skiljas från att avsäga sig rätten till arv (arvsavsägelse), vilket innebär att ingen, varken du eller ditt barn, får ut av arvet efter din far.

Avståendet bör vara skriftligt och lämnas in som bilaga till bouppteckningen. Det är viktigt att utforma arvsavståendet klart och tydligt och att inte utelämna några betydelsefulla detaljer.

I och med att det är du som avstår ditt arv till förmån för ditt barn är det du som ska skriva arvsavståendet och inte din far.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare