Arvsavstående till förmån för avkomling

Hej! Om min mor avlider är vi två bröder som skall ärva 50/50, får jag avstå mitt arv som är 50 procent till min son?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Du har så som bröstarvinge möjlighet att avstå från din arvslott till förmån för din avkomma. Avståendet kan göras för hela eller delar av din arvslott. Du bör i samband med avståendet vara tydlig med att avståendet görs till förmån för din avkomma. Ett avstående till förmån för din avkomma får till följd att din avkomma träder i ditt ställe också som dödsbodelägare och på så vis kan bevaka sina rättigheter vid arvsskiftet.

Ett arvsavstående kan formellt göras genom en skriftlig handling till Skatteverket, vilken lämnas i en bilaga tillsammans med bouppteckningen. Här ska framgå hur stor del av arvslotten som ska avstås, till vem den ska avstås samt underteckning av dig och din avkomma.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare