Arvsavsägelse efter arvlåtarens död

Hej igen! Jag ställde en fråga och fick ett snabbt svar. Men behöver ändå reda ut en sak. Min fråga löd; Min far har nyligen avlidit. Kan jag avstå mitt arv till förmån till min bror eller mina barn. Svaret jag fick av er var; Om jag avsäger mig arvet( det gäller väl om min far fortfarande lever eller?) går det till min bror. Om jag avstår arvet (det gäller väl när min far redan avlidit eller?) går det till mina barn. Är det rätt tolkat? Innebär det att det är omöjligt för mig att avstå mitt arv till förmån till min bror. Att han får ta del av arvet och ej mina egna barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

En arvinge kan avsäga sig sin rätt till arv även efter dödsfallet. Hur en arvsavsägelse ska ske efter arvlåtarens död är inte reglerat i lag. Enligt Skatteverkets handledning för bouppteckningsärenden m.m. ska en arvsavsägelsehandling lämnas in till Skatteverket i samband med bouppteckningen. Om en särskild handling saknas kan arvsavsägelsen antecknas i bouppteckningen och skrivas under av den som avsäger sig arv. Vid en arvsavsägelse fördelas arvet mellan övriga arvingar.

Om du gör en arvsavsägelse kommer hela arvet tillfalla din bror under förutsättning att ni är ensamma arvingar.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare