Arvlåtarens skulder

Hej, Min mormor vill ge sitt hus till mig som en gåva, men hon har fortfarande ett lån på 300 000kr! Hon ska fortfarande bo i huset tills hon dör och hon har skrivit testamente att den som tar över huset får allt! Min fråga; När hon dör och jag övertar huset som gåva och hon har skulder kvar hur blir det då med den kvarvarande skulden? Övertar jag den också? Och så fort jag fått huset blir jag ägare o får betala fastighets skatt mm?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller skulder ska dessa betalas med de tillgångar som finns i dödsboet. Arvtagare övertar inte den avlidnes skulder, utan de avskrivs om tillgångarna i boet inte räcker till. När det gäller fastigheten är det möjligt att den måsta säljas, såvida inte den avlidnes övriga tillgångar räcker för att betala dennes skulder.

När man ärver en fastighet går äganderätten över från den avlidne till arvingen. Således är det arvingen som i fortsättning ska bekosta fastighetsavgift etc. för fastigheten, såvida inte ett testamente anger något annat.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

Vänligen,

Linnea RanvingeRådgivare