Arvlåtarens möjlighet att testamentera bort bröstarvinges arv.

Kan man skriva i sitt testament helt olika arv andel till sina barn? Kan man tar bort helt sin barn från arv i testamenten? T. ex . Jag har tre barn kan bara en erva mig av tre?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är helt möjligt att i ett testamente föreskriva att ett barn ska ärva allt. De övriga barnen kan dock i enlighet 7 kap. 3 § ärvdabalken påkalla jämkning av testamentet och därigenom få ut sin laglott enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken. Laglotten är hälften av det arv som skulle tillfallit barnen om något testamente ej funnits. Sammanfattningsvis har du således möjlighet att i ett testamente föreskriva att dina barn ska erhålla olika stora delar av din kvarlåtenskap och även föreskriva att ett barn ska ärva allt. De övriga barnen har dock möjlighet att klandra testamentet och därigenom få ut hälften av den arvslott som skulle tillfallit dem om ingen testamente funnits.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Jakob BorinRådgivare