Arvinges skuld till dödsboet

Hej min bror lånade pengar av min pappa men det skrevs aldrig något skuldbrev .

Nu har han min pappa gått bort kommer min brors skuld dras av från hand arv även fast det inte finns något papper på att han lånat pengar av pappa. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Skulden som din bror haft till din pappa gäller mot dödsboet, vilket ni bröstarvingar (du och din pappas övriga barn) äger gemensamt. Det spelar ingen roll att skulden är muntlig, förutom i rent bevishänseende. Din brors skuld ska kvittas mot hans arv, alltså dras av från det arv han får ut. Att så är fallet kan utläsas ur skuldebrevslagen.

Ifall skulden är större än vad han ska få ut i arv, kan din bror bli tvungen att betala till dödsboet. Det är dock osannolikt, och verkar utifrån din fråga inte bli aktuellt.

Med vänliga hälsningar,

Gustav DaunRådgivare