Arvinge godkänner inte testamente

Jag har i ett testamente fått ett legat, efterarvingarna vägrar godkänna testamentet vad händer då?

Lawline svarar

Hej!

För att arvet ska kunna fördelas enligt testamentet måste det först vinna laga kraft. Ett testamente kan vinna laga kraft på två sätt, antingen genom att det godkänns av arvinge eller att det inte klandras inom en sexmånadersfrist, 14:4-5 ärvdabalken. Att efterarvingarna inte vill godkänna testamentet innebär därför att ni måste vänta tills det gått sex månader från att de delgavs testamentet. Om de inte klandrat testamentet inom den tiden har det vunnit laga kraft och du kommer kunna få ut dit legat.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare