Arvingarnas kontakt med bank vid dödsfall

Min mormor har nyligen gått bort och jag är lite orolig över att vi missar information från banken hon hade sina konton hos. Det är inte jag som har fullmakt över kontona eller sköter dödsboet, jag är bara en av arvingarna. Är det är möjligt att missa information, specifikt om bankfack, om man inte frågar efter den rakt ut? Är banken skyldig att presentera allt som den avlidne har hos dem? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det är den som är anhörig som måste ta kontakt med banken vid ett dödsfall, således kommer banken inte att kontakta arvingarna. Ni kan antingen göra en egen bouppteckning och då får ni själva ta kontakten med banken. I detta fall brukar det krävas ett dödsfallsintyg samt en fullmakt från de andra dödsbodelägarna. Ett dödsfallsintyg går att beställa från Skatteverket och det intygar att personni har gått bort samt vem som är dödsbodelägare.

Om arvingarna skulle vara oense eller om ingen vill göra bouppteckningen, går det att ansöka om en bouppteckningsman i tingsrätt. Mer information om detta finns i 19kap ärvdabalken. Vid detta alternativ är det i huvudsak bouppteckningsmannen som tar kontakt med relevanta banker, etc.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare