Ärver syskon och syskonbarn utan att man behöver upprätta testamente?

Hej! Jag är ensamstående utan barn. Jag har syskon och syskonbarn, de ärver väl mig utan att jag behöver upprätta testamente?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vem som ärver och hur arv ska fördelas hittar du i lagen Ärvdabalk(ÄB).

Eftersom du inte är gift eller har några barn så står dina föräldrar näst på tur att ärva. Om ingen av dessa är i livet så är det dina syskon som ärver i deras ställe. Om du har två syskon så delar dom därför på arvet efter dig, har du tre syskon så ärver dom en tredjedel var och så vidare. ÄB 2 kap 2 §. Dina syskonbarn ärver dock inte dig så länge dina syskon är i livet. Skulle det vara så att något av dina syskon har gått bort när du avlider så kommer den del av arvet som skulle tillfalla det syskonet istället tillfalla dennes barn.

Du behöver alltså inte upprätta något testamente för att dina syskon ska ärva utan dessa ärver automatiskt. Vill du att dina syskonbarn ska ärva direkt efter dig, istället för dina syskon, så behöver du dock upprätta ett testamente där syskonbarnen är testamentstagare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Christian SörqvistRådgivare