Ärver mina syskonbarn mig?

Ärver mina 2 syskonbarn mig när jag går bort, eller kan jag i testamentet ange att mina tillgångar skall gå till andra ändamål, t.e.x allmänna arvsfonden? Har själv inga barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en person dör ska personens kvarvarande tillgångar fördelas. Tillgångarna kan fördelas på olika vis. Om personen efterlämnar ett giltigt testamente kommer tillgångarna att fördelas i enlighet med det. Finns inget testamente används arvsordningen i Ärvdabalk (1958:637) (ÄB).

I ÄB finns tre arvsklasser. Det är enbart den första arvsklassen, som består av arvlåtarens barn, som inte kan göras helt arvlösa. Barn har nämligen alltid rätt till sin laglott. Om den avlidne personen inte har barn ärver personer i den andra arvsklassen. Den andra arvsklassen består av arvlåtarens föräldrar. Om föräldrarna inte är vid livet ärver den avlidne personens syskon. Om arvlåtaren inte heller har syskon vid livet ärver syskonets barn. I den tredje arvsklassen finns den avlidnes mor- och farföräldrar, 2:1-3 §§ (ÄB).

Eftersom att du inte har barn kommer personer i den andra arvsklassen ärva. Om dina föräldrar är vid livet ärver dem dig. Är dina föräldrar inte vid livet ärver dina syskon dig. Har du inte heller några syskon i livet ärver dina syskonbarn dig.

Sammanfattningsvis kan man säga att du kan testamentera dina tillgångar till vem du vill eftersom att du inte har några barn. Om du inte skriver ett testamente kommer dina tillgångar att fördelas enligt ÄB:s regler.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare