Ärver mina barn mig före mina syskon?

Om jag dör före min kusin som testamenterat pengar till mig och mina syskon ärver

då mina barn min del ?

Med vänlig hälsning astagawelin@hotmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Bestämmelser om vem som ärver vad vid bortgång finns i ärvdabalken, (ÄB).

I 12:1 ÄB förklaras att reglerna i 3 kap. ÄB ska tillämpas om egendom testamenterats någon som senare går bort. Dock endast så länge inget annat finns stadgat i testamentet. Det kan te x stå att A ärver x, och när A går bort ska egendomen tillfalla B. Då du inte angivit någon sådan fakta utgår jag ifrån att så inte är fallet.

I reglerna i 3 kap. ÄB följer att om du är gift med barnets pappa, ärver i första hand din make din kvarlåtenskap, vartill barnen senare ärver när andra maken har gått bort. Är fallet så att du är gift, men din make inte är dina barns pappa, tillfaller din kvarlåtenskap i första hand dina barn och i andra hand din make, om dina barn avstår sig rätten.

Då jag inte har någon ytterligare information än den du gett ovan utgår jag ifrån det du angivit, vartill helt riktigt dina barn ärver dig när du går bort.

Har du fler frågor, eller fortfarande tycker något är oklart återkom bara så hjälper vi dig. Vi har även gratis telefonrådgivning på tel: 08 533 300 04. Här kan du snabbt få svar på frågor över telefon.

Ha en fortsatt bra sommar!

Vänligen,
Anna PieschlRådgivare