FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/06/2015

Ärver man sin makes skulder?

jag har en fundering vad som händer med lånen som är skrivna på min man om han avlider före mig, vi är gifta har 4 gemensamma barn och han står som ensam ägare på vår gård. Antar att jag ärver gården och hans sparade pengar men ärver jag även skulder ? Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det korta svaret är att man i svensk rätt inte över huvud taget kan ärva skulder; står du alltså inte på några av lånen, kan du inte heller bli betalningsskyldig för dem. En annan sak är dock att lånen spelar roll vid bodelningen.

De flesta bestämmelserna om bodelning finns i 9-10 kap. Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230. Kort sagt skall en bodelning ske när ett äktenskap upplöses, vilket till exempel sker om den ena maken avlider. Vid bodelningen räknas allt giftorättsgods samman (10 kap. 1 §). Allting som inte enligt 7 kap. 2 § är enskild egendom är enligt 7 kap. 1 § giftorättsgods. Varje makes giftorättsgods beräknas först för sig, och innan man lägger ihop giftorättsgodset dras varje makes respektive skulder från giftorättsgodset. Om din make har stora skulder skulle det alltså kunna leda till att bodelningen ger ett för dig sämre resultat.

Ett exempel är följande:
A och B är gifta. All egendom är giftorättsgods. A äger egendom till ett värde av 300 000 kr, och B har egendom till värdet 500 000 kr men även skulder på 300 000 kr. Vid bodelningen räknas var och ens giftorättsgods för sig. Från B:s 500 000 kr dras 300 000 kr. Alltså läggs 300 000 + (500 000-300 000)= 500 000 kr ihop, och varje make får från detta egendom till ett värde av 250 000 kr.

Det kan dock aldrig bli så att du blir skyldig att betala din makes skulder, även om det skulle vara så att skulderna översteg tillgångarna!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare