Ärver kusiner?

Vi har en kusin som har avlidit hon har bara oss som närmast anhöriga två kusiner och vi undrar om vi enligt lagen ärver henne. Hur kan man kolla om hon har skrivit något testamente ? Det finns en person som har skött om henne men inte är släkt med henne, han har inte nämnt något om något testamente. Ska ett testamente tas upp i bouppteckningen och ska vi kusiner kallas till den? Vi litar inte på personen som skött om henne.

Ulla och Anita

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Enligt ärvdabalken har inte kusiner arvsrätt. För att ett testamente ska vara giltigt behöver det bland annat ha blivit bevittnat av två personer. Normalt sett förvaras det även i ett bankfack eller liknande. Därför kommer ni med all sannolikhet bli upplysta ifall ni är arvtagare enligt er kusins testamente (om det finns något). Om inget testamente finns kommer hennes tillgångar tillfalla den allmänna arvsfonden.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare