Ärver jag min morbror som inte har barn och varken föräldrar eller syskon vid liv?

Hej jag undrar om jag ärver min morbror ?

Han har inga barn, inga föräldrar som lever,

Min mor är också död så det är jag och min bror kvar så att säga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att direkt svara på din fråga: Ja, du ärver efter din morbror. Du och din bror har rätt till lika delar av hans kvarlåtenskap.

Jag förutsätter att din morbror inte heller är gift. Eftersom att han inte har några arvingar i första arvsklassen (barn, barnbarn, o.s.v.) så ska arvet fördelas i andra arvsklassen (Ärvdabalken 2 kap. 1-2 §). Här ärver i första hand föräldrar och därefter syskon, men med tanke på att inga av dessa är vid liv så träder du och din bror in deras ställe. Ni två har rätt till hela kvarlåtenskapen/arvet och ska dela lika på allt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare