Ärver jag min brors skulder?

Jag har en bror som bor i Schweiz. Om han dör före mig ärver jag då hans ev skulder? Jag är svensk medborgare.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk rätt kan du aldrig ärva någons skulder. Det är bara tillgångar som kan skiftas ut till dödsbodelägarna om det finns något kvar efter avdrag för skulderna.

Om resultatet blir negativt, dvs om skulderna överstiger tillgångarna, kan de aldrig övergå till dig enligt svensk rätt. Schweizisk arvsrätt kan bli i vart fall delvis tillämplig eftersom din bror bor i Schweiz. Även om jag inte vet hur Schweizisk arvsrätt ser ut är jag nästan helt säker på samma sak gäller där - dvs att du aldrig riskerar att ansvara för din brors skulder.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare