Ärver hennes make hela hennes enskilda egendom och barnet har endast rätt till efterarv?

Min dotter och hennes man ska bygga ett nytt hus vid min och mina syskons torp. Hennes man har två barn sedan tidigare och två barn med vår dotter. Vi syskon ska ge min dotter hela fastigheten som gåva som enskild egendom. Om hon sedan ger sin ena hälft till sin man och om hon skulle avlida före honom,

blir då hela hennes enskilda egendom som ett efterarv till sina två barn trots att hon gett bort sin halva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

De aktuella lagrummen för din fråga är Äktenskapsbalken och Ärvdabalken. Om jag förstår dig rätt så undrar du hur det fungerar om din dotter ger bort hälften av till sin fastighet till sin man och vad som då sker under ett arvskifte.

Först vill jag bara poängtera att du och dina syskon väljer vad för villkor ni har för er gåva, men om jag förstått rätt så anger ni att det ska vara hennes enskilda egendom men hon har rätt att bestämma om den ska fortsätta vara det.

Om det är så ni tänkt kan hon förutom att ge honom en gåva istället genom ett äktenskapsförord ange att hela eller en del av fastigheten ska vara giftorättsgods, (7 kap. 3§ ÄktB). Det förutsätter dock att ni anger att hon har rätt att göra detta i gåvobrevet, (7 kap. 2§ ÄktB).

Vad som sker när hon avlider

Först kan vi konstatera att din dotters barn är gemensamma med maken då det påverkar den vidare bedömningen. Det är nämligen så, som du verkar ha förstått att om inget testamente finns så spelar det ingen roll huruvida egendom tidigare varit enskild eller inte utan det påverkar enbart bodelningen som sker när ett äktenskap tar slut, (9 kap. 1§ ÄktB). Skillnaden ligger i att får hennes make något vid bodelningen så får han det med full äganderätt medans vid arvskiftet får han endast det med fri förfoganderätt (han har alltså inte rätt att testamentera bort värdet). Det sker alltså först en bodelningen och sedan genomförs arvsskiftet.

Finns bara gemensamma barn på den avlidnas sida, som i detta fall och inget testamente så ärver maken allt med fri förfoganderätt inklusive fastigheten, (3 kap. 1§ ÄB).

Du har helt rätt att hennes barn då istället har rätt till efterarv, men efterarvet är inte kopplat till någon särskild egendom utan en efterarvskvot som kommer räknas ut när hennes make avlider som ger rätt till en viss andel av det han lämnar efter sig, (3 kap. 2§ ÄB).

Exempel

Såhär skulle det alltså kunna se ut.

Din dotter har tillgångar på 200 000 kr och fastigheten som vi värderar till 100 000 kr och hela fastigheten är enskild egendom. Hennes man har tillgångar på 100 000 kr.

Eftersom fastigheten är enskild egendom kommer den inte ingå i bodelningen och därmed så slår man ihop 200 000 kr + 100 000 kr = 300 000 kr. Då fördelas detta hälften/hälften om inget äktenskapsord finns. Då återstår 150 000 kr på din dotters sida samt fastigheten värd 100 000 kr och hennes make har då 150 000 kr.

Hennes barn skulle alltså haft rätt till 250 000/2 = 125 000 kr vardera. Men eftersom de är gemensamma barn ärver din dotters make dessa andelar. Han har då tillgångar till ett värde av 400 000 kr.

Barnens andelar räknas ut med vad de skulle haft rätt till (125 000 kr) och vad hennes make hade för tillgångar efter bodelning och arvskifte (400 000 kr). Deras efterarvsandelar blir då (125 000/400 000 = 5/16). När hennes make sedan avlider så har alltså dessa barn vardera rätt till 5/16 av det han lämnar efter sig.

Möjlighet att barnen ärver fastigheten direkt

Det finns däremot den möjligheten att er dotter för att undvika detta, genom att i ett testamente ange att hennes barn ska ärva hennes fastighet. Det fungerar så länge hennes make efter en bodelning och arvskiftet har tillgångar till ett värde av fyra prisbasbelopp (år 2018 är detta 45 500 x 4 = 182 000 kr) då det finns en sådan skyddsregel för en efterlevande make, (3 kap. 1§ ÄB).

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare