Ärver helsyskon och halvsyskons barn 50 % var eller gäller annan fördelning?

Arvsfråga

B avlider.

Föräldrar döda.

Ett helsyskon K (lever).

Ett halvsyskon T (avliden)

Ett syskonbarn M (lever) efter T

Inga andra arvingar.

Fråga: ärver K samt M 50 % var eller gäller annan fördelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Jag förutsätter att B inte har några barn, eftersom du inte skriver något om det. I första hand är det därför föräldrarna som delar lika på arvet efter B, 50 % var. Eftersom föräldrarna är avlidna, träder föräldrarnas respektive barn in i deras ställe (ÄB 2 kap. 2 §). Detta innebär att helsyskonet K träder in i båda föräldrars ställe och halvsyskonet T träder in i den ena förälderns ställe. Fördelningen blir då enligt följande:

- K ärver allt från den förälder K har gemensam med B (50 %) och hälften från den förälder K har gemensam med både B och T (25 %) = 75 % av hela B:s arv.
- T ärver hälften från den förälder T har gemensam med B och K (25 %) = 25 % av hela B:s arv.

Eftersom T är avliden träder T:s barn M in i T:s ställe. M ärver alltså 25 % av hela B:s arv.

Sammanfattningsvis ärver K 75 % av arvet och M 25 % av arvet.

Om det skulle uppstå svårigheter som gör att du behöver hjälp med fördelning av arv, kan du kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare