Ärver halvsyskon före helsyskons barn?

Hej!

Båda våra föräldrar är döda. Jag har en bror, och 3 halvsyskon. Mamma blev änka efter mina 2 äldsta halvsyskon (bror och syster) Sedan gifte hon om sig och fick ett barn till ( halvsyskon, bror ) Skilde sig från barnets pappa. Därefter gifte hon om sig med min pappa och fick 2 barn, jag och min bror. Min äldsta halvsyster är nu avliden, och hennes biologiska bror är också avliden och han i sin tur har en dotter kvar i livet. Min halvbror (barn nr.3) är inte heller kvar i livet. Vi barn har alla bott ihop och pappa har försörjt oss alla och aldrig gjort skillnad på oss barn. Jag har skött allt vid syrrans bortgång, mycket jobb. Min fråga, vem ärver min syster?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittas i ärvdabalken (ÄB).

Som jag förstår det så har du 3 halvsyskon på din mammas sida, alla dem är avlidna. Sedan är ni två helsyskon som fortfarande lever och att arvet kommer från din halvsyster. Din halvbrors dotter lever fortfarande.

Arvsordningen

I svensk arvsrätt så finns det lagstadgat en särskild arvsordning, se 2 kap ÄB. I första hand ska den avlidnes arv gå till dennes barn (bröstarvingar) men som din syster verkar inte ha haft några barn, 2 kap 1 § ÄB. I andra hand ska arvslåtarens föräldrar ärva efter den avlidne dock är det inte möjligt eftersom både din mamma och sin halvsysters pappa har gått bort, 2 kap 2 § ÄB. I den situation då varken föräldrar eller helsyskon är vid liv så tillfaller hela arvet de halvsyskon som fortfarande lever, se sista stycket i 2 kap 2 § ÄB.

Din halvbrors dotter hade ärvt en del om det vore så att din halvsyster pappa fortfarande levde och att din halvbror var avliden, då hade brorsdottern trätt in i din halvbrors ställe.

Slutsats

Då din halvsyster inte hade barn och varken hennes föräldrar eller helsyskon fortfarande lever så bör arvet tillfalla hennes halvsyskon, därmed dig och din helbror.

Hoppas du har fick svar på din fråga, om du vill ha mer rådgivning kan du boka tid med en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare