Ärver ett barn förälderns skulder?

Hej!

Jag undrar om en dotter till en avliden far, är skyldig att betala en skuld ca 400.000 kr som denne avlidne far har skjutit framför sig i många år.

Skulden gäller försäljning av fastighet, alltså reavinst.

Dottern är helt ovetande om detta, utan får bara veta detta av skattemyndigheten.

Tidigare gällande dödsbo är avklarat för flera år sedan.

Tacksam för svar, Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige kan man inte ärva skulder. Skulderna är faderns, inte dotterns. Dottern kan således inte ärva faderns skuld på ca 400 000 kronor.
När någon avlider så ska eventuella skulder som den döde hade betalas med tillgångar som finns i dödsboet. Om dottern hunnit få tillgångarna innan skulden har betalas så är hon skyldig att lämna tillbaka egendom till dödsboet motsvarande skulden. Då man som sagt inte kan ärva skulder så är dottern dock inte skyldig att betala tillbaka mer än vad hon fick ur dödsboet upp till skuldens storlek. Om hon till exempel fick 100 000 kronor ur dödsboet, så får hon betala tillbaka det beloppet, men de övriga 300 000 kronorna behöver inte betalas.

Du kan läsa mer om detta på kronofogdens hemsida

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare