Ärver bröstarvinge förälders make?

Min pappa fick som särkullsbarn ut sin laglott när hans biologiska far avled. Nu har makan till den biologiska fadern avlidit och eftersom min pappa är avliden räknas jag som dödsbodelägare tillsammans med deras gemensamma barn. Har jag rätt till ytterligare arv - som en del av det änkan ärvde efter sin make - trots att min pappa redan fått ut sin laglott?

Lawline svarar

Hej!

Jag är inte säker på vad du menar men vad jag fattar det som fick din pappa ut sin laglott från sin far. Din pappas far var vid dödsfallet gift med någon som inte var din pappas mor. Om så är fallet har din far rätt att ärva sin biologiska far men inte den han är gift med. Enda gången man har rätt att ärva den andra maken är om man efterger sin arvsrätt för att senare ta del av den, men så verkar inte vara fallet här. Detta innebär således att varken din far eller du då i andra hand har någon arvsrätt, såvida inget testamenterats till er. Se b.la. 3:1, 3:9 ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637.

Gabriella LundqvistRådgivare