Ärvda aktier

Hej! Ärver aktier.

Vad är bäst? att sälja dom eller spara dom?

Spelar det nån roll om jag flyttar dom från en bank till en annan?

När behöver jag skatta för aktierna? Är det enbart vid försäljning?

Skulle behöva få loss en del pengar för köp av bostad. Hur gör jag det på bästa sätt med aktierna?

Låt säga att aktierna är värda en miljon kronor. Hur mycket kan jag räkna med att få ut i kontanta pengar?

Tack så mycket! Mvh// C.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är svårt att svara på vad som är bäst i det specifika fallet, eftersom aktiernas värde både kan öka och minska. Aktier och andra delägarrätter innefattar vanligtvis ett riskmoment. Beskattningen av ditt aktieinnehav sker dels vid utdelning, dels vid avyttring. När du får utdelning från dina aktier, ska dessa tas upp som inkomst av kapital. När du avyttrar aktierna, skall du räkna ut hur stor kapitalvinst eller kapitalförlust du har gjort. Detta gör du genom att ta ersättningen vid försäljning minskad med omkostnadsbeloppet, vilket i ditt fall blir det värde som den du ärvde aktierna av anskaffade dem för. Om vi ponerar att du säljer ditt innehav för 1 miljon, och ditt omkostnadsbelopp som du "ärvt" är 400 000, har du gjort en kapitalvinst på 600 000. För fysiska personer beskattas överskott från inkomst av kapital med 30 procent, alltså skall då 200 000 betalas i skatt. Vid en avyttring får du då 800 000 kronor kvar efter skatt. Det samma gäller för eventuell utdelning, får du 10 000 i utdelning skall beloppet beskattas med 30 procent, det vill säga 3000 kronor. Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 24 timmar.

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare