FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/07/2014

Ärvd egendom i bodelning

Hej .jag undrar om jag skulle skilja mej och jag har ett arv som är ställt på mej kan min fru hävda hälften av det vid en skilsmässa. Kan man fri skriva sig för sådant. Mvh NN

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Om den person som du ärvt inte har skrivit i ett testamente att ditt arv ska vara enskild egendom så kommer det enligt 7 kapitlet 1 och 2 §§ Äktenskapsbalken att utgöra giftorättsgods och därmed enligt 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken att ingå i en bodelning.

Om erat äktenskap har varat kortare än fem år eller om din fru i princip bara har enskild egendom eller annan egendom som enligt 10 Kapitlet Äktenskapsbalken får undantas vid en bodelning kan det dock anses oskäligt att du måste dela hela ditt arv. Du kan då möjligen jämka bodelningen enligt 12 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken. Du får då, beroende på omständigheterna, ta undan en del av värdet av ditt giftorättsgods vid beräkningen av din delningsbara andel i bodelningen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare