Ärva sin först avlidne förälder

Hej,

kan man begära att få ut mors arvet( det är 6 år sedan hon dog) fast fadern är livet?

mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

För att få svar på din fråga måste vi gå in i Ärvdabalkens regler. Om dina föräldrar var gifta vid tidpunkten för din mors död och du är deras gemensamma barn, så är det den efterlevande maken som i första hand ska ärva henne. Du kan med andra ord då inte begära ut något såvida fadern är i livet. Din rätt till arv är den dag då den efterlevande föräldern avlider.

Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på LawLine igen.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare