Ärva makes skulder

Hej!

Jag undrar om min make dör, ärver eller blir jag betalningsskyldig på ett ihopbakningslån som är i hans namn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

I svensk rätt kan man inte ärva skulder. Det innebär att så länge du inte står på din makes lån, kan du inte heller bli betalningsskyldig för det. Lånet har dock betydelse vid förevarande bodelning. Om din make avlider är det att betrakta som att ert äktenskap har upplösts och en bodelning ska ske. Vi bodelning räknas allt giftorättsgods samman i enlighet med 10 kap. 1§ äktenskapsbalken som du hittar https://lagen.nu/1987:230. Allting som inte enligt 7 kap. 2§ äktenskapsbalken är enskild egendom, är enligt 7 kap. 1§ äktenskapsbalken giftorättsgods. Varje makes giftorättsgods beräknas för sig och innan det läggs samman dras varje makes respektive skulder från giftorättsgodset. Om ihopbakningslånet som du nämner i din fråga är på stora belopp kan det leda till att mindre egendom kvarstår till dig. Om din makes skulder skulle överstiga tillgångarna, kommer det dock aldrig att drabba dig. Du blir inte skyldig att betala din makes skulder.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Malin AndreassonRådgivare