Ärva hyresrätt

Hej! Jag har hört att man kan ärva en hyresrätt, eller få den testamenterad till sig. Hur är det möjligt med tanke på att man egentligen inte äger en hyresrätt själv? Jag kan väl inte skriva testamente om något jag inte äger?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, det är möjligt att ärva en hyresrätt eller att få den testamenterad till sig, under vissa förutsättningar. I 12 kapitlet 32-33 §§ Jordabalken anges att en hyresrätt inte får överlåtas utan hyresvärdens samtycke. Detta gäller även övergång av hyresrätten genom arv/testamente.

Från denna huvudregel finns undantag i 12 kapitlet 33 § andra stycket Jordabalken för make eller sambo till den avlidne hyresgästen. I detta fall behövs inte hyresvärdens samtycke för att överta hyresrätten, om man har använt hyresrätten som gemensam bostad.

Ett annat undantag för överlåtelse utan hyresvärdens samtycke finns i 12 kapitlet 34 § Jordabalken, som anger att hyresnämnden kan lämna tillstånd till att hyresrätten får överlåtas till en närstående som varaktigt bott tillsammans med hyresgästen. Som närstående räknas barn, föräldrar, andra nära släktingar, person som hyresgästen bott tillsammans med under äktenskapsliknande former eller personer som hyresgästen annars av särskilda omständigheter kan anses ha ett nära samband till. För att sammanboendet ska ses som varaktigt ska man ha bott tillsammans med hyresgästen i minst tre år. (Ibland görs undantag från detta om man hade tänkt bo länge tillsammans, men sammanboendet avbröts på grund av dödsfall.) För att räknas som sammanboende ska personerna i stort sett haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans. Det krävs även att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen av hyresgäst. Hyresvärden ska skäligen kunna nöja sig med förändringen om hyresgästen kan antas ha möjlighet att betala hyran.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare