Arv vid samtidig död

Vi är ett gift par och vi har skrivit testamente. Vi har endast särkullbarn.

Vad gäller om vi båda dör samtidigt betr. arvet.

Hur fördelas våra tillgångar då? Ärver resp. barn sin förälder...?

Med vänlig hälsning

Bo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB) som du hittar https://lagen.nu/1958:637.

Om jag förstår din fråga rätt så hittar vi svaret på den i ÄB 1 kap 2 §. Om ni skulle dö samtidigt kommer arvet fördelas som om ni båda var den som dog sist. Detta innebär att vid ett sånt tillfälle skulle ingen av er ärva den andra. Har ni skrivit ett testamente som endast rör ert inbördes arv får det alltså ingen verkan.

Skulle ni avlida samtidigt hade en bodelning först skett i enlighet med äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230). Därefter, om inget testamente finns rörande andras rätt till arv, skulle precis som du säger era barn ärva sin respektive förälder (ÄB 2 kap 1 §).

Hoppas du fick svar på din fråga och att vi slipper en sån här situation!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare