Arv vid samtidig död

Jag är änka. Min avlidne man och jag har ett gemensam dotter och det finns en halvsyster till min dotter (min avlidne mans barn från tidigare äktenskap). Vilka lagar gäller om vi (jag och min dotter avlider samtidigt), vid en olycka till exempel? Hon skulle vilja utesluta sin halvsyster från arv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

När två personer samtidigt dör kan det vara svårt att veta vem av dem som avled först. Därför finns en presumtionsregel i Ärvdabalken 1 kap 2 § https://lagen.nu/1958:637#K1P2S1. Den innebär att man presumerar att arvingen dött före arvlåtaren vid fördelning av arvet. Det innebär att när arvet efter dig fördelas så presumeras det att din dotter avled före dig och därmed inte kan ärva. På samma sätt presumeras det att du avlidit innan henne när arvet efter henne ska fördelas.

Om din dotter inte har några egna bröstarvingar ska arvet i första hand gå till hennes föräldrar. Eftersom hennes far är avliden och du vid en eventuell samtidig olycka presumeras vara avliden innan henne, ska arvet gå till hennes föräldrars barn. Detta innebär att hennes halvsyster och andra eventuella syskon ärver.

För att din dotters kvarlåtenskap ska placeras enligt hennes önskan kan det vara en god idé för henne att skriva ett testamente.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare