Arv vid förälders bortgång

Hej Min mor har precis gått bort och jag har lite frågor angående testamentet och hur jag skall ställa mig till det. Min mor var gift med en man som sedan tidigare har tre barn så vi är alla särkullebarn. I testamentet står det att 1 Den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes egendom.

2 Om särkullebarn gör anspråk på utfående av laglott äger efterlevande make rätt att anvisa egendom till täckande av sådan lott, alternativt att lösa ut barnet ur boet med kontanter.

3 Efter bådas vår död skall egendomen fördelas mellan våra respektive arvingar enligt lag.

4 Detta testamente skall inte ha någon inverkan på vad våra respektive dödsbodelägare erhåller genom försäkringar på grund av försäkringsvillkor eller förmånstagareförordnanden.

5 Vad någon erhåller genom arv eller på grund av testamente skall vara mottagarens enskilda egendom. Avkastning av sådan egendom eller vad som sätts i enskild egendoms ställe skall även vara enskild egendom. Dock äger mottagaren genom äktenskapsförord omvandla egendom eller del därav till giftorättsgods.

I ren hast skrev jag under att jag ville ha ut min laglott, då jag kan tänka mig att han kommer att sälja egendomen och ge bort/skänka allt till sina barn under tiden han lever.

Om han inte säljer av allt och skänker bort allt till sina barn hur kommer egendomen att fördelas efter hans bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller makar och arv är att den efterlevande maken ärver allt så länge de gemensamma barnen är ensamma arvingar ärvdabalken 3 kapitlet 1§ https://lagen.nu/1958:637. Finns det särkullbarn har de dock förtur framför den efterlevande maken till sin arvslott. Jag vill anmärka att det här rör sig om hela arvslotten och inte bara laglotten.

Om den efterlevande maken sitter kvar i "orubbat bo" innebär det att denne behåller all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Som särkullbarn har du dock alltid rätt att få ut din laglott (jag uppfattar det som att den man som din mor var gift med innan hennes bortgång inte är din far) Detta innebär att du har rätt att få ut halva din arvslott, det vill säga laglotten, trots att testamentet säger annat.

Eftersom mannen som din mor var gift med inte är din biologiska far är du ett särkullbarn i deras äktenskap och skall få ut ditt arv vid din mors bortgång. Du kan dock välja att avstå ditt arv till förmån för efterlevande make enligt 3 kapitlet 9§ ärvdabalken. Det innebär att du har ett efterarv och får ut dina andelar vid den efterlevande makens bortgång. Skulle han försöka att göra sig av med stora delar av den egendom som han ärvt av sin hustru, din mor, så finns det en vederlagsregel i 3 kapitlet 3§ ärvdabalken. Den berör hur du skulle kunna kompenseras om efterlevande make genom gåvor eller annan jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till dig, orsakar väsentlig minskning av sin egendom.

Jag hoppas att allting blev lite klarare för dig. Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Malin AndreassonRådgivare