Arv till särkullbarn när all egendom är enskild

HEJ

Jag är gift, enbart särkullbarn på båda sidorna.

All egendom är enskild och skall inte ingå i bodelning.

Huset som är vår gemensamma bostad är min enskilda egendom, jag har själv bekostat alla inventarier .Möbler ,porslin osv. Vid ev dödsfall kan min makes särkullbarn hävda rätt till del av bohaget.Eller räcker det att jag kan visa att jag betalt allt med egna pengar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du skriver att all egendom är enskild egendom utgår jag från att ni har upprättat ett äktenskapsförord enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken, eller att något annat villkor som gör egendomen enskild är uppfyllt enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Om inget av detta är uppfyllt är egendomen giftorättsgods trots att det är du som betalat allt med dina egna pengar.

Om din make skulle avlida har hans särkullbarn rätt att få ut sin arvslott, enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Då är det din makes särkullbarn som ärver istället för dig. Din make kan dock testamentera bort allt utom särkullbarnets laglott, vilket är hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ärvdabalken. Om allt ni har är din enskilda egendom finns det ingenting att ärva efter din make. Då kan hans särkullbarn inte hävda rätt till del av bohaget.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare