Arv till sambo genom testamente

Hej! Har två frågor.

1. Idag lever jag med min sambo och våran son, 1,5 år. Vi äger ett radhus tillsammans. Vi har två bilar, vi äger en var. Vi har gemensam ekonomi, så vi har sparpengar som vi båda äger på olika konton på bådas banker.

Jag undrar vad som skulle hända om t.ex jag avled? Jag vet att våran son skulle ärva mina tillgångar. Men kan man på något sätt skriva ett testamente så att kvarlevande förälder får mer pengar så att dom kan få en bättre livssituation?

2. Om både jag och mitt barn skulle avlida och min sambo blir ensam kvar, vad händer då med mina tillgångar? Ärver mina föräldrar mig då? Vi vill nämligen att om en av oss skulle bli helt själv kvar att den personen ska ärva allt från den andra? Går detta med ett testamente? Det är ändå våra gemensamma pengar och egendom och vi vill inte att några andra släktingar ska ärva det.

Vi har inga planer på att gifta oss än, så ville bara kolla upp allternativ!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det följande delar jag upp svaret separat utefter dina frågor.

1. Precis som Du säger är det i första hand dina barn som ärver dig om du avlider, detta eftersom barn är de närmsta arvingarna och Du och din sambo inte är gifta (se 2 kap. 1 § och 3 kap. 1 § ärvdabalken). Du har dock möjlighet att testamentera hälften av dina tillgångar till någon annan än dina barn. Barns laglott, dvs det de enligt lag har rätt att få ut, är hälften av föräldrars tillgångar (7 kap. 1 § ärvdabalken). Du kan alltså som högst testamentera hälften av dina tillgångar till din sambo (eller någon annan om Du skulle vilja det). Resterande hälft tillfaller er son.

2. Om både Du och din son skulle dö blir det mycket riktigt dina föräldrar som träder in som arvingar (såvida inte er son skulle ha några barn vilket inte verkar vara aktuellt enligt informationen i frågan), 2 kap. 2 § ärvdabalken. Detta kan emellertid Du och din sambo ändra på genom att Du testamenterar dina tillgångar till din sambo. Ni kan alltså genom testamente se till att alla era tillgångar tillfaller den andre sambon om Du och din son skulle avlida.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare