Arv till enskild egendom

Vi är ett gift par med ett gemensamt barn och min mans barn sedan tidigare förhållande. när jag ärver mina föräldrar räcker det att jag placerar det på något i mitt namn eller måste mina föräldrar skriva testamente där de skriver arvet som enskild egendom?

Med vänlig hälsning

Kristina Göransson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i mitt svar att du frågar då du är rädd för vad som ska hända med ditt arv vid en hypotetisk skilsmässa. Om du vill att ditt arv ska gå endast till dig vid en eventuell skilsmässa, har du rätt i att dina föräldrar i ett testamente bör ange att ditt arv är din enskilda egendom. Detta för att det enligt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken vid en bodelning endast ingår makarnas giftorättsgods, vilket är allt det som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 §. Enskild egendom kan enligt 7 kap. 2 § fjärde punkten vara egendom som en make ärvt och som som enligt arvslåtaren ska vara mottagarens enskilda enskild egendom.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kommentera nedan!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare