Arv till barnbarn istället för barn

Hej!

Om man vill göra sitt barn arvlös, går det att flytta mina tillgångar till barnbarn?

Mvh

Milan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bröstarvingar, en kategori till vilka barn tillhör, har ett så kallat laglottsskydd vilket betyder att barn alltid har rätt till hälften av arvslotten. Om du som arvsgivare skriver ett testamente vari föreskrivs att hela din kvarlåtenskap ska gå till dina barnbarn, måste ditt barn för att få ut sin laglott klandra testamentet genom jämkning och på så sätt få ut laglotten. Helt arvslös kan du således inte göra ditt barn.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare