Arv till barn-och barnbarn

Jag vill att mina barn och senare barnbarn ska ärva mig. Kan jag ex skriva: "Mina barn NN och NN ska ärva mig och därefter mina barnbarn, födda och ofödda. Detta gäller både bostad och bankmedel och ska fördelas 50/50. Arvet ska betraktas som enskild egendom."

Behöver något mer skrivas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

Det viktiga är att din vilja om att dina barn skall ärva dig tydligt framgår i testamentet. Jag rekommenderar dig att tydligt ange vad respektive barn skall få. Avseende pengarna räcker det med att ange en procentsats av din totala summa som vardera barn skall ärva. Rör det sig om en bostad, så rekommenderar jag att du är tydlig i testamentet om vad barnen egentligen ärver. Detta för att förhindra en eventuell framtida tvist.

Vidare förstår jag det som att du vill att dina barnbarn (födda-och ofödda) ska ärva efter dina barn. Normalt är det maka/make som ärver alla tillgångar inklusive den enskilda tillgången vid bortgång. Om du vill att dina barnbarn, till förmån för make/maka, ska ärva dina barn, så är det bäst att du ber dina barn upprätta ett enskilt testamente, likt det testamentet du skall upprätta. Om du själv gör ett efterarvsförordnande (d.v.s. vad som händer med dina barns arv vid det scenariet att de avlider) i testamentet, så bör du vara medveten om att du ej bestämma över barnens laglott.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare