Arv – rätt till hälften av kvarlåtenskapen

Hej

Jag och mina syskon är bröstarvingar istället för våran pappa(då han är bortgången). Han har en syster som skötte vår farmor och farfars ekonomi de sista åren. Nu när de gått bort så har nästan alla pengar förts över på henne i omgångar. Först visste hon ej var deras pengar var och när vi fick ut kontoöverföringar och såg att de gick till henne så säger hon att hon fått dem. Hon har fört över ca 2 miljoner på sig och det finns bara 250.000 kvar i deras dödsbo. Kan hon behålla alla dessa pengar bara?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Frågan handlar om arv och då blir Ärvdabalken (ÄrvdB) tillämplig, se https://lagen.nu/1958:637 . Eftersom er fader är avliden träder ni in i hans ställe vilket innebär att om ni är 3 syskon kommer ni få dela lika på den kvarlåtenskap som annars skulle tillfalla honom, se 2:1 ÄrvdB.

Alltså, hälften av den totala kvarlåtenskapen efter er farmor och farfar, som annars skulle skulle tilldelas er fader, ska tilldelas er i enlighet med detta. Systern ska inte kunna föra över pengar för att komma runt detta. Jag rekommenderar er att kontakta en riktig jurist som, med sin expertis, kan hjälpa er vidare.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare