Arv på Gran Canaria, EU:s arvsförordning

Hej,

From 17/8-2015 är det ju nya arvsregler ute i Europa. Min styvfar är sedan flera år bosatt på Gran Canaria och är gift med en Norsk medborgare. De äger en lägenhet tillsammans, båda har barn från tidigare äktenskap.

Enligt vad jag förstår så gäller ju den "nya" arvsrätten EUs medlemsländer, arvrätten i det land man är bosatt gäller. Men Norge är ju inte med i EU. Kanarieöarna verkar vara med i EU men ändå inte på nåt sätt då det är en frihandelszon. Jag vet också att de har ett ganska stort egenstyre.

Detta har resulterat i två frågor till mig från min styvfar som jag inte kan svara på.

Vad gäller när den ene går bort? Om den svenska parten dör, gäller norsk eller spansk lag?

Om spansk, vilken spansk arvslagstiftning gäller på Gran Canaria?

Vänliga hälsningar

Micke

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

EU:s arvsförordning som trädde i kraft den 17 augusti 2015 ändrar rättsläget så att lagen i landet där den avlidne hade hemvist ska tillämpas på arvet, se artikel 4. Förordningen är universellt tillämplig, vilket innebär att om en person har hemvist i ett land i eller utanför EU så ska lagen i detta land styra arvet efter denne, se artikel 20. I det här fallet gäller spansk arvslagstiftning, det finns vad jag kan finna ingen avvikande reglering från detta på Gran Canaria.

En person kan genom ett lagval enligt artikel 22 välja att låta lagen i ett av de länder/det land där denne är medborgare styra arvet. Därigenom kan din styvfar välja att låta svensk rätt gälla trots att han bor på Gran Canaria.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare