Arv och testamente - efterarv

Vi är gifta och har en gemensam dotter som har två gemensamma barn i sitt äktenskap. Inga särkullbarn finns i någon generation. Vi har en fastighet som är min hustrus enskilda egendom. Vi vill att den ska vara den efterlevande makens enskilda egendom om hustrun dör först. Kan vi skriva ett testamente med innebörden att fastigheten a/ ska vara efterlevande makens enskilda egendom (om hustrun dör först) och b/ därefter vår dotters enskilda egendom och c/ efter hennes död ska fastigheten vara hennes barns enskilda egendom ? Eller måste vår dotter även skriva ett äktenskapsförord för att säkra att fastigheten tillfaller dotterns barn ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom frågan berör arv och testamente så hittar vi svaret på din fråga i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 .

Om hustrun dör först och under förutsättning att inget testamente finns kommer hennes fastighet tillsammans med övrig kvarlåtenskap att tillfalla mannen enligt ÄB 3:1 (efterarv). När sedan mannen också går bort kommer era dotter i egenskap av bröstarvinge, se ÄB 2:1 att ärva fastigheten samt övrig kvarlåtenskap. Vid hennes bortgång kommer fastigheten tilldelas hennes bröstarvingar enligt samma regler.

För att reglera att egendomen också ska vara enskild egendom kan det dock vara bra att upprätta ett testamente. Jag råder dig att ta i kontakt med en jurist om ni funderar på att upprätta ett testamente.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare