arv och testamente

Min man och jag har äktenskapsförord sedan 1984 och jag undrar vad som händer om den ene avlider?

Om jag avlider så vill jag att min man ärver allting även min enskilda egendom och vi har därför också upprättat ett testamente om detta. Testamentet är upprättat 2013.

Kommer min man att få ärva även min enskilda egendom utan att några problem uppstår (vi har inga gemensamma barn)?

Vad händer om min man avlider först (han har 2 barn i Portugal), jag vill inte att de ärver någonting från min enskilda egendom utan enbart det som de har rätt till efter sin pappa.

Om min man avlider först får jag då behålla allt som finns i min enskilda egendom? Om inte, vad bör jag göra för att jag skall få behålla allt? Måste även det stå i ett testamentet?

Jag antar att min enskilda egendom förblir bara min även om min man skulle avlida och att hans barn inte kan kräva någonting från min enskilda egendom.

Vore mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig med dessa frågor så fort som möjligt.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i ärvdabalken (ÄrvdB), se https://lagen.nu/1958:637 .

Om du dör före din make kommer han att ärva all din egendom eftersom ni inte har några gemensamma barn och under den förutsättningen att du saknar särkullbarn, enligt 3:1 ÄrvdB. Detta gäller såväl giftorättsgods som din enskilda egendom.

Om din make avlider före dig kommer hans särkullbarn ha rätten att kräva ut laglotten enligt 3:1 ÄrvdB. Detta gäller om din makes särkullbarn påkallar jämkning av testamentet inom 6 månader enligt 7:1, 3 ÄrvdB. Laglotten utgör hälften av deras arvslott från din make, och omfattar inte din enskilda egendom.

Jag hoppas det här hjälper till!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare