Arv och skydd för sambo

Hej.

Jag är idag sambo och vi har gemensamma barn. Om jag dör så antar jag att barnen ärver mig direkt, vilket i praktiken kan innebär att min sambo troligen måste "flytta ut på gatan" för att arvet skall kunna delas ut.

Hur ska jag göra för att skapa trygghet för min sambo och samtidigt kunna skydda min egendom i händelse av att vi skulle separera?

Har funderat på äktenskap med äktenskapsförord men då blir det nästan samma sak som att vara sambo. Jag vill ju att min sambo helst ska ärva mig 100% om jag dör men om vi väljer att separera så ska var och en ta sitt. Jag har även hört att om man gifter sig så får man lägre pension.

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag föreslår att du upprättar ett testamente där du anger att all din kvarlåtenskap ska tillfalla din sambo, hur du går till väga för att upprätta ett testamente kan vi på Lawline hjälpa dig med, följ denna länk: Testamente.

Du kan när som helst återkalla testamentet om ni skulle till exempel ska skiljas och du inte längre vill att testamentet ska gälla.

Dina bröstarvingar(era barn) har dock rätt att få ut sin laglott även om du har upprättat testamente. Detta innebär att om era barn begär det enligt 7 kap 3 § ÄB kan de få ut hälften(7 kap 1 § ÄB) av den arvslott som skulle ha tillkommit dem om testamentet inte upprättats.

Om ni ingår äktenskap kan du precis som du säger upprätta ett äktenskapsförord om att din egendom ska vara enskild. Vid din död tillfaller då hela din kvarlåtenskap(även den enskilda egendomen) din make med fri förfoganderätt vilket innebär att din make har rätt att förfoga över egendomen som han/hon vill (sälja, byta, skänka etc.), men utan möjlighet att testamentera egendomen vidare, se 3 kap. 1§ och 2 § ÄB. Era barn får då vänta på att din make också gått bort för att erhålla efterarv. På så sätt har du därmed säkrat din make att få ut hela din kvarlåtenskap.

Att tillägga har din sambo vid din död oavsett testamente eller inte rätt att efter din död begära bodelning enligt 8 § sambolagen. Bodelningen innebär att er samboegendom ska fördelas lika mellan dödsboet och din sambo, med beaktande av lilla basbeloppsregeln. Lilla basbeloppsregeln innebär att din sambo har rätt att erhålla egendom till ett värde som motsvarar två basbelopp som i år ligger på 44 500 kr (dvs. 89 000 kr). Vad som avses med samboegendom är bostad och tillhörande bohag, som har förvärvats för er gemensam användning, 3 § sambolagen.

Hoppas detta var till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare