Arv och sambors testamente

Hej!

Min mormor gick bort juni 14, min mamma samt mammas bror

är arvingar, mammas bror gick bort i dec 14 han var sambo och hade testamenterat allt till sambon.

Frågan det som är kvar efter min mormor ärver mamma allt? eller skall sambon också få ta del av arvet eftersom mammas bror testamenterat det han hade då till sambon?.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finns i Ärvdabalken som du finner här.

Din mamma och din mammas bror är båda arvtagare till din mormor eftersom din mormor avled före din mammas bror. Det innebär att kvarlåtenskapen ska fördelas lika mellan arvingarna, dvs din mamma och hennes bror, förutsatt att det inte finns några andra syskon. (2 kap 1§ ÄB).

Om din mammas bror har upprättat ett giltigt testamente innan han avled och inte har några bröstarvingar så blir hans sambo testamentstagare till egendomen i enighet med vad testamentet föreskriver. Formerna för ett giltigt testamente finner du i 10 kap Ärvdabalken.

Sammanfattningsvis kan sambon ha rätt till hälften av din mormors kvarlåtenskap om din mammas bror har upprättat ett giltigt testamente där han har testamenterat bort sin del av kvarlåtenskapen till sambon.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Joakim WahlgrenRådgivare