Arv och bodelning efter sambos död

Sambo sen 8 år.Den ena har köpt hus för samboende men står ensam som ägare.Den personen har nu avlidit.Ärver den efterlevande ngn del i huset?Inga gemensamma barn, båda barn sen tidigare.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambos har enligt ärvdabalkens regler ingen självständig arvsrätt efter den först avlidne sambon (jämför med den 'automatiska' arvsrätten som tillkommer vid äktenskap). Din sambos egna barn sedan tidigare är bröstarvingar och har rätt att ärva kvarlåtenskapen efter din sambo.

Har gemensam bostad och bohag förvärvats för gemensamt bruk så utgör detta samboegendom, vilket verkar vara fallet beträffande ert hus som är köpt för samboende.

Nu när din sambo har avlidit så avgör du ensam om bodelning ska förrättas. Dödsboet efter din sambo har alltså ingen rätt att begära bodelning. I detta fall är det din sambo som äger hemmet och om du begär bodelning så har du förmånen att - om du så vill - få bostad och bohag på din lott vid en bodelning. Du kan därför inte vid en bodelning tvingas att utge egendom till dödsboet, däremot en skifteslikvid. Huset kan du därför behålla, även om det är din sambo som äger det, så länge det utgör samboegendom. Du ärver dock inte en del i huset med beaktande av att sambos inte har en självständig arvsrätt.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare