Arv: Fråga om prioritet mellan likalydande bud på fastighet när bägge budgivare är dödsbodelägare

Vi är fyra syskon som inte är sams gällande fastighetens budgivning mellan två av oss fyra syskon.

Vi har därför en boutredare och nu har två helt lika bud lämnats, det ena den 13/6 på 800.000:- och det andra budet lades nu i september av en annat syskon också på 800.000:- . Frågan är då vilket bud gäller

av dessa två?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om de likalydande buden gjorts dels av ett syskon, dels av någon som inte är dödsbodelägare, kommer syskonet att få köpa fastigheten. Stöd för detta står att finna i Högsta domstolens dom i mål NJA 1994 s. 141.

Om de båda likalydande buden gjorts av två syskon blir dock frågan svårare. Boutredningsmannen bör i detta läge först och främst försöka förmå någon att ge ett högre bud. Om detta inte är möjligt bör det syskon som bjöd på fastigheten först få ta över fastigheten, d.v.s. det syskon som bjöd på fastigheten 13/6.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare