Arv för hel- eller halvsyskon

Hej! jag undrar Har en halvbror med egen pappa våran gemensamma mamma är död och har uppgett att jag har en helsyster som är död utan familj vad jäller hel och halvsyskon då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så undrar Du hur det blir med arvet när din mamma nu har avlidit. Din mamma har tre barn: din helsyster, din halvbror och Du – barn ärver först i arvsordningen enligt 2:1 Ärvdabalken. Begreppet i paragrafen bröstarvinge är samma sak som barn till en förälder. Hur arvet ska fördelas beror på om din mamma var gift vid tiden för hennes dödsfall, och om hon i så fall var det med din pappa eller med din halvbrors pappa.

Om hon var gift med din halvbrors pappa när hon dog så kommer pappan att få din halvbrors del av arvet fram tills att pappan dör. Däremot har Du (och din helsyster om hon hade levt) rätt att direkt få ut er del av arvet eftersom ni då ses som särkullsbarn. Detta regleras i 3:1 Ärvdabalken.

Om din mamma var gift med din och din systers pappa när hon dog så har din pappa rätt att få din och din systers del av er mammas arv fram tills han går bort. Din halvbror har i sådana fall möjlighet att välja mellan att antingen få ut sin del av arvet direkt när er mamma dör eller vänta och låta sin del av arvet gå vidare till din pappa. Detta är på grund av att han i detta fall är särkullsbarn. När din pappa sedan dör fördelas arvet mellan dig och din bror. Om din bror begär att få ut sin del av arvet direkt så får Du din del av arvet från pappan när han dör (eftersom din syster är avliden). Detta stadgas liksom ovan i 3:1 Ärvdabalken.

Om din mamma var sambo med någon av papporna så har ni barn rätt att få ut era delar av arvet på en gång – inget går direkt till pappan i fråga.

Om din mamma inte var gift med någon av sina barns pappor när hon dog så ärver ni barn direkt av henne, lika mycket var. Detta innebär att eftersom din syster inte har några barn så är det bara Du och din bror som ska dela på arvet.

Om din mamma efterlämnat ett testamente som Du inte finns med i så har Du fortfarande rätt till arv. Samma sak gäller din halvbror. Denna del av arvet som Du kan begära ut kallas din laglott. Detta regleras i 7:1 Ärvdabalken. För att få ut de pengarna måste Du påkalla jämkning av testamentet inom 6 månader enligt 7:3 Ärvdabalken. För att påkalla jämkning behöver Du inte väcka talan i domstol utan det räcker med att Du tillkännager ditt anspråk till den testamentet är riktat till (testamentstagaren).
Detta förutsätter att allt inte är testamenterat till din pappa– då får Du vänta med att få din laglott tills han dör.

Hoppas att allt löser sig!

Linn Kanter PergamentRådgivare