Arv - enskild egendom

Hej!

Jag ärvde pengar från min pappa. Om min man går bort och det finns särkullsbarn, vid en bouppteckning hur vet man vilka pengar det är om det finns ett äktenskapsförord som säger de är min enskilda egendom? Går man efter boupptecknings pappret efter min pappas bortgång? Gabriella

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I ditt fall är Ärvdabalken den tillämpliga lagen. Enligt denna ses arv, precis som du angett, som enskild egendom. Vid en bouppteckning kan man ha angett hur mycket arvet avser på olika sätt. Antingen kan ni ange detta i ett vanligt avtal som ni båda skriver under, genom ett äktenskapsförord, eller genom ett skriftligt bevis på hur mycket pengar det är som du fick i arv, exempelvis som du uppgav - bouppteckningspappret efter din pappas bortgång. Det har alltså ingen betydelse på vilket sätt detta anges, men ett skriftligt bevis är att rekommendera. Denna del, som avser ditt arv, ska vid en bouppteckning inte delas upp utan räknas till din enskilda egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

/Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare