Arv eller bedrägeri?

Hej

Har fått ett besked om arv ifrån London.

Har betalat 10.000kr för en c.o.t kod.(via SEB).

Pengarna skulle överföras på 3 Bankdagar.

Istället får jag besked om ett skyhögt belopp i obetald skatt. Vad ska jag göra/ hur? Det finns en Engelsk Advokat som håller i detta, hur ska jag veta att detta är sant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån vad du har beskrivit så låter det som att du har blivit utsatt för bedrägeri. Utan att ta del av de handlingar som du har fått ta emot är det förstås omöjligt att säga säkert, men din berättelse stämmer in på ett vanligt bedrägeri (så kallade "Nigeriabrev") som du kan läsa om tex här: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/bluffar-och-bedragerier/arv-fran-en-avlagsen-slakting/ eller här https://www.svd.se/luras-pa-miljoner-genom-falska-arv-2dG3

Innan du skickar mer pengar eller svarar mer råder jag att du anmäler händelsen till polisen. Om du inte upplever att du får tillräcklig hjälp från polisen och fortfarande tror att det kan röra sig om ett verkligt arv kan du anlita någon av våra jurister på Lawline Juristbyrå för att utreda om det rör sig om ett riktigt arv eller ej. Detta kostar 1677,50 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du höra av dig till mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare