Arv efter sambos

Hej! Jag har en fråga rörande sambolagen. Min frus pappa dog för två veckor sedan, han var sambo med en kvinna som har två barn sedan tidigare och han hade två barn sedan tidigare (min fru och hennes bror). De bodde tillsammans i ett hus som de bott i ca. 20 år. Hur blir det med arvet för min fru och hennes bror? Kan de bli bortskrivna på något sätt i testamente och/eller hur mycket har de rätt till enligt lag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambos ärver som huvudregel inte varandra. När en sambo dör så kan en bodelning ske om den efterlevande sambon begär det. I så fall ska alla samboegendom, alltså bostad och bohag likadelas, och den efterlevande har rätt till samboegendom upp till två basbelopp alltså ca 88 000 kronor. Detta är alltså allt som en sambo har rätt att få ut enligt sambolagen och ärvdabalken. Dock kan sambos skriva testamenten till förmån till varandra, vilket är väldigt vanligt. Om din frus far har gjort det kommer hans sambo ärva hans kvarlåtenskap. Dock har bröstarvingar till den avlidne alltid rätt till sin laglott bestående av hälften av arvslotten.

Detta innebär att om din frus far inte har testamenterat till sin sambo kommer din fru och hennes bror ärva hälften av hans kvarlåtenskap var. Om han däremot skrivit ett giltigt testamente kommer de att få en fjärdedel av kvarlåtenskapen kvar om de yrkar på att få ut sin lagstadgade laglott. När hans sambo senare dör, kommer det hon ärvde av din frus far att gå vidare till hennes barn.

Matilda HellströmRådgivare