Arv efter sambo

hej, jag köpte ett hus 2008, min sambo flyttade in 2013. Om jag skulle avlida, skulle han då vara berättigad till arv av värdet på huset eller ärver endast mina barn?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till skillnad från äkta makar så ärver inte sambor varandra. Detta innebär att din sambo inte har några anspråk på din kvarlåtenskap. Din kvarlåtenskap fördelas därför i enlighet med den allmänna arvsordningen. Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken blir det dina barn som ska dela på din kvarlåtenskap. Innan arvet efter dig fördelas ska dock en bodelning mellan dig och din sambo genomföras. Enligt 8 § Sambolagen ska samboegendom ingå i bodelningen. Vad som utgör samboegendom framgår av 3 § Sambolagen. Där sägs att bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Eftersom att du köpte huset 5 år innan ni blev sambor är det svårt att hävda att huset förvärvades för gemensam användning. Huset ska därför inte ingå i en sambobodelning. Hela värdet av huset kommer därför att utgöra din kvarlåtenskap och således tillfalla dina barn.

Sammanfattningsvis kan sägas att din sambo inte har rätt till huset vare sig genom bodelning eller genom arv. Är det så att du vill att din sambo ska ärva huset måste du upprätta ett testamente gällande detta. Tänk dock på att testamentet inte får inkräkta på dina barns laglotter. Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente kan Lawline hjälpa dig med detta, här.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare