Arv efter mamma och enskild egendom

Hej!

Min mamma har gift sig med en man (inte min pappa) och jag undrar över arvsregler. Min morfar har pengar som min mamma och moster troligen kommer ärva inom de närmaste åren. Om min mamma ärver dessa och sedan går bort före sin make (han har inga egna barn), hur ser då arvet till mig från min mamma ut (jag är enda barnet)?

Om det är så att min mamma vill att jag ensam ska ärva henne, går det att skriva i testamente eller är det bara via äktenskapsförord?

Går det att skriva i testamente att jag ska ärva min mammas arv efter hennes make om hon dör före honom. Så att inte min mammas arv går vidare till hennes makes syskon och syskonbarn?

Lawline svarar

Hej!

I det fall att din morfar avlider före din mamma och hon får sin arvslott och att din mamma i sin tur avlider före sin make, sker först en bodelning av giftorättsgodset mellan din mamma och hennes make. Maken får då sin hälft och du ärver hela din mammas hälft eftersom du är din mammas bröstarvinge och även särkullbarn, 2 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Särkullbarn ärver nämligen alltid med förtur gentemot förälderns make.

För att din mammas make inte ska ta del av din morfars arv bör din mamma reglera det som enskild egendom i ett äktenskapsförord. På så sätt kommer inte din mammas make via bodelningen ta del av arvet från din morfar.

Det bör påpekas att din mammas make har rätt till fyra gånger det aktuella prisbasbeloppet, 3 kap. 1 § 2 st ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S2). Det betyder att om din mammas makes giftorättsgods efter bodelningen inte uppnår fyra prisbasbelopp får han så stor del av din mammas kvarlåtenskap som behövs för att han ska nå upp till fyra prisbasbelopp.

Om din mammas make ärver delar av din mammas kvarlåtenskap har du rätt till efterarv vilket beräknas i andelar.

I 9-11 kap. äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1) regleras bestämmelser kring bodelning.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare