Arv efter makes far

Hej ! Min make kommer att så småningom ärva en del pengar vid sin Fars bortgång.Då han själv inte har hälsan i behåll så undrar vi om han redan nu kan skriva så att jag Maka ärver hälften av arvet från hans far ..

Lawline svarar

Hej,

Vem som ärver av din makes far beslutas av honom själv genom testamente. Om det som i det här fallet skall tillfalla din make, kommer du sedan ärva av din make när han avlider. Han har, oavsett om hans far testamenterat pengar till honom eller inte, rätt till sin laglottsdel när hans far avlider. Din man kan således skriva testamente om hans tillgångar redan nu.

Problemet här uppstår om din make skulle avlida innan hans far.

I det fallet är det upp till din makes far att besluta om var dessa pengar skall gå. Om han vill att du skall ärva dessa pengar är det han som får testamentera pengarna till dig, vilket din makes far kan göra redan nu. Du kan således inte bestämma över din makes fars pengar när han avlider. Du kan inte heller åberopa någon laglott mot din makes far om han har testamenterat pengarna till någon annan/något annat än dig.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare