Arv efter förälder trots ingen kontakt

Hej jag undrar om jag ärver min biologiska far automatiskt då vi inte har haft någon kontakt med varandra när han var i livet Med vänlig hälsning, jeanette

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Barn (i lagen benämnda bröstarvingar, vilket är barn och barnbarn etc.) har alltid rätt till arv från sina föräldrar, 2 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Det här gäller oavsett i vilken mån barnet och föräldern har haft kontakt med varandra. I det fall föräldern har testamenterat bort sin kvarlåtenskap i ett försök att ej låta bröstarvingar ärva, har barnet har rätt till åtminstone sin laglott vilket är hälften av arvslotten.

Eftersom du skriver "biologiska far" kan jag även inflika att ett barn inte ärver sina biologiska föräldrar vid adoption. Det här är på grund av att vid adoption har barnet juridiskt endast släktskap med sina adoptivföräldrar, 4 kap. 8 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1).

Sammanfattningsvis är svaret att ja du har rätt till arv från din biologiska far. Det här gäller dock inte om du är adopterad.

Sarah SaajakariRådgivare