Arv efter farbror - hur mycket får han testamentera bort?

Hej. Har just fått reda på att min farbror har dött. Min far är också borta, så jag är tydligen ensam kvar i familjeträdet. Dock var min farbror gift sedan länge och de hade också ett barn i familjen. Detta barn adopterades aldrig - det var dock hennes -, men jag vet att det kommer att dyka upp ett testamente i fallet. Min farbrors fru, alltså dotterns mor, dog för ett par år sedan. - om nu det är intressant att veta. Min fundering i fallet är: Hur mycket kan han testamentera bort? Visst är det väl så att den hälft - som normalt går till barnen om sådana finns - i det här fallet tillfaller min far, och då han inte längre är i livet, så går den till mig?

Tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning Tomas Wallin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkterna kring hur arv fördelas regleras i Ärvdabalken (ÄB). Det stämmer att du är arvinge till din farbror. Detta framgår av 2 kap. 2 § 2st. ÄB. Det stämmer dock inte att den hälft av arvslotten som bröstarvingar alltid har rätt till (laglotten) enligt 7 kap. ÄB tillfaller dig i avsaknad av bröstarvingar. Denna rätt är nämligen endast förbehållen bröstarvingar. Din farbror hade alltså rätt att testamentera bort så mycket av sin kvarlåtenskap som han ville.

Du har som arvinge rätt att delges ett eventuellt testamentet, se 14 kap. 4 § ÄB. Du har därefter 6 månader på dig att klandra testamentet om du skulle anse att det är ogiltigt, se 14 kap. 5 § ÄB. Ogiltighetsgrunder hittar du i 13 kap. ÄB.

Jag kan även tillägga att eftersom din farbrors fru dog för ett par år sedan, kan det vara så att hennes barn avstod sitt arv till förmån för din farbror enligt 3 kap. 1 § ÄB. Ifall det är så, har denna person rätt att få ut sitt arv efter sin mor vid din farbrors död, oavsett om det finns ett testamente eller inte. Detta framgår av 3 kap. 9 § och 3 kap. 2 § ÄB.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare